18/06/2026
Stoelzit of ruiterzit? 🐴
Een paar dagen geleden deelde ik een foto met de vraag: zit deze ruiter in stoelzit of ruiterzit?
De meerderheid had het juist, maar toch dachten ook heel wat mensen dat stoelzit een correcte ruiterzit was. En dat is eigenlijk heel begrijpelijk, want stoelzit komt echt nog vaak voor.
Bij een stoelzit zit de ruiter als het ware “in een stoel”:
de benen komen te ver naar voren, het be**en kantelt vaak ook wat achterover en de ruiter komt meer achter de beweging van het paard te zitten.
Bij een correcte ruiterzit zoeken we meer naar een verticale balans:
oor – schouder – heup – hak liggen ongeveer op één lijn. De ruiter zit niet vast of geforceerd recht, maar in een houding waarin het lichaam de beweging van het paard beter kan volgen.
Waarom is stoelzit minder ideaal?
Omdat je lichaam dan moeilijker mee kan veren met de beweging. Je zit sneller achter de beweging, geeft onbewust meer druk op de rug van het paard en je hulpen worden vaak minder verfijnd. Ook voor jezelf vraagt het meer spanning om “recht” te blijven zitten.
Een goede ruiterzit draait dus niet om mooi of perfect zitten, maar om balans, vering, zachtheid en mee kunnen bewegen met je paard.
Kleine tip: kijk eens naar de lijn van oor-schouder-heup-hak op een foto of video van jezelf. Dat vertelt vaak al heel veel. ✨
Twijfel je? Stuur me een foto in DM. Dan kijk ik even mee.
Of ben je klaar om je houding te komen werken? Boek dan een zitles op de simulator via www.kobi.be 😃🙌