16/06/2026
« Vous faites du sport? »
Hur var ditt första möte med yoga?
Några roliga / konstiga minnen?? 🧘♀️🔮🤪🤔🧘♀️
Jag vill nu dela lite av min egen yogaresa, som faktiskt varit allt annat än rak:
Mitt första möte med yoga var i Paris 2005.
Jag hade grava sömnproblem. 🥱😵💫
Jag hade gått igenom ett väldigt stressigt år, vilket jag förstår nu gjorde att jag kände mig djupt otrygg;
När man känner sig otrygg reagerar nervsystemet logiskt:
”Håll dig vaken, håll dig alert så att du är redo att agera om du måste springa!”
Stressen kom från mycket press på jobbet, utan att jag hade någon som helst motvikt i vardagen som hjälpte mig att släppa taget och varva ner.
Eftersom jag knappt sov alls gick jag till slt desperat till läkaren och bad om sömntabletter.
Den kloka, kvinnliga, läkaren frågade mig:
”Vous faites du sport?” ”Tränar du något?”
Förutom att springa för att hinna med metron och någon enstaka nattklubbsdans: ingenting alls. 🙈😳
Hon skrev motvilligt ut sömntabletter, men kombinerade det med en stark rekommendation att jag skulle börja med någon form av fysisk aktivitet. 🙏🏼
På vägen hem gick jag förbi en liten yogastudio i mitt kvarter: Yoga Center Nation, som specialiserade sig på Iyengar-yoga.
Jag gick in och öppnade bokstavligen dörren till resten av mitt liv.
Jag minns fortfarande hur jag, medan jag höll Trikonasana, tänkte: ”Hur i hela friden ska det här hjälpa mig att sova??!” 🤔😅
Fortsättning följer i nästa inlägg…
Kram & sov gott!
Maria 🩵