23/05/2026
WAAR GAAN JE OGEN HEEN
In NLP zeggen ze: kijk naar de ogen, niet alleen naar de woorden.
Rechts boven → je construeert iets. Een beeld dat er nog niet was.
Links boven → je herinnert je iets. Een beeld dat er al is.
Rechts midden → je bouwt een geluid op in gedachten.
Links midden → je herinnert je een stem, een lach, een geluid.
Rechtsonder → je voert een innerlijk gesprek met jezelf.
Linksonder → je voelt. Hier zit het lijf.
En recht vooruit, een beetje glazig? Dan is iemand ergens ver weg.
Als je omhoog kijkt — links of rechts — ben je aan het beelden. Iets ophalen of iets bouwen. Het is de richting van stroom, van denken dat ergens naartoe gaat.
Als je veel in je hoofd zit — malen, twijfelen — kijk je vaak rechtsonder. Inwaarts. Het innerlijke gesprek dat maar doorgaat.
Ik merk het bij mezelf als ik een filmpje maak en spontaan iets deel dan gaan mijn ogen gaan snel omhoog. Daar ontstaat het.
En wat heb je hieraan? Als je weet hoe jij denkt en voelt, begrijp je jezelf een stukje beter. Het is ook bij een ander waarneembaar.
Kijk eens om je heen. Of naar jezelf.
Waar gaan jouw ogen naartoe als je nadenkt? 👀
📸 foto: Gemaakt door mijn dochter