04/08/2023
Dit schreef ik drie jaar geleden: best aardig gelukt in drie jaar
Ik volg deze week de online training ‘Mijn succespraktijk’ van van Hout gericht op kindercoach praktijken. Superleuk om te doen. Elke dag krijg je een opdracht. Gisteren mocht ik mijn droompraktijk visualiseren. Dit was het resultaat:
In mijn droompraktijk werk ik met kinderen van 6 tot 18 jaar die een leerprobleem hebben op school omdat ze hoogbegaafd, hoogsensitief of beelddenker zijn of een vorm van adhd of autisme hebben. Het leerprobleem op school gaat vaak samen met sociaal emotionele problemen. Deze kinderen hebben het gevoel anders te zijn dan andere kinderen. In mijn droompraktijk voelen ze zich thuis, gehoord en gezien: ze kunnen zichzelf zijn. Ze hebben een eigen stem in het oplossen van het probleem (ze weten het zelf vaak het beste) Nadat ze bij mij zijn geweest kunnen ze weer verder op school.
In mijn droompraktijk word ik blij van elk stapje dat een kind zet. Ik geef kinderen vertrouwen, ik ga uitvan wat ze wel kunnen, maar ik daag ze uit om ook moeilijke dingen aan te pakken.
In mijn droompraktijk heerst rust. Hij bevind zich in een natuurlijke omgeving met paarden, honden en poezen. Er is een ontvangstruimte, poetsplaats, stal, wei en een bak waar we kunnen werken. De muur van de ontvangstruimte hangt vol met tekeningen en bedankbriefjes van kinderen en ouders. Mijn stenen veulentje Enjoy heeft een prominente plek op de tafel in mijn ontvangstruimte: hij straalt blijheid en tevredenheid uit.
In mijn droompraktijk sta ik op gelijke voet met de kinderen: samen spelen we, hebben plezier, genieten van de paarden, poetsen de paarden, doen oefeningen bij de paarden, praten samen en leren samen. We zijn trots op onszelf en wat we vandaag weer hebben bereikt. Samen maken we stapsgewijs een plan om het probleem op te lossen. Elke sessie leren we iets bij wat we kunnen gaan oefenen. Het eindresultaat bespreken we samen en het kind bepaalt wat we ervan aan ouders laten zien.