07/02/2025
āNee nu geen foto makenā, riep ik nog!
Maar het kiekje van mij met 2 brillen over elkaar, bij gebrek aan een zonnebril op sterkte, was al gemaakt.
āMaar mam, jij bent van de imperfectie, dat is toch juist goed, zeg je altijd!?ā
Ha ha koekje van eigen deeg, van je kinderen moet je het maar hebben..š„“
Het liefst zien we er perfect uit, handelen we graag zonder dat we fouten maken en hebben we het liefst dat alles vlekkeloos verlooptā¦
Maar perfectie bestaat niet, en het in allerlei bochten wringen om het toch te bereiken, gaat ten koste van jezelf!
Perfectionisme put je uit. De overtuiging dat je pas okƩ, goed genoeg bent als alles perfect loopt is vaak het recept voor burn-out.
Zo herinner ik me de tijd dat ik net startte als zelfstandige. Ik zei overal ja op, tot dat ik zo veel te doen had dat ik er bijna aan onderdoor ging. Nee zeggen was geen optie. Ik moest dit kunnen van mezelf! Nee zeggen voelde als falen, niet echt perfect tochā¦
Ik had me letterlijk vast gewerkt. Tot dat ik de moed had mijn onzekerheid te delen, hulp te vragen, toen werd het meteen lichter. Dat is de kracht van kwetsbaarheid. Dat is de magic.
Zoals Leonard Cohen zegt:
āThereās a crack in everything, that how the light gets inā
Kwetsbaar durven zijn, maakt je sterker en helpt je verder. En zorgt voor betere connecties met anderen, maar vooral met jezelf.