04/09/2012
بـسـم اللـه الــرحــمــن الــرحــيـــم .
اول حاجه كده عاوز كل الشباب يركز معايا فى البوست ده .
لأن البوست ده هيغير حياتك يعنى هيغير حياتك وفى اخر البوست هتعرف ان انا بتكلم بجد مش بهزر .
بدون مقدمات كتيره انا هبدأ فى الاعلان عن مشروع " حلم المليون "
المشروع الى معانا انهاردة ده مشروع تدريبى توظيفى متكامل فى مجال :
" الــــــفــــــوركــــــــس "
فوركس ؟ يعنى ايه فوركس اصلا ؟ ؟
بص يا سيدى بكل بساطة كده الفوركس ده سوق من اسواق المال .
زى البورصة كده بس سوق تداول عملات اجنبية .
يعنى بيبقى عبارة عن عملتين . دولار ويورو مثلا .
انت بتشترى الدولار لما بيكون رخيص .
وبتبيعه لما يكون غالى . وانت بتكسب الفرق .
طبعا الموضوع ده مش سهل ومحتاج تدريب كبير اوى .
هقولك كام معلومة كدة هتفيدك اوى اوى .
انت تعرف ان حجم التداول اليومى فى الفوركس هو 4.3 تريليون دولار ؟ ؟
انت متخيل الرقم ده ؟ ده حجم التداول فى اليوم الواحد بــس .
انت تعرف ان فى الفوركس انت مكسبك فى الشهر الواحد بيبقى فى حدود
من 10 % الى 100 % واكتر من كدة كمان على حسب ادارتك لراس المال بتاعك ؟
انت متخيل نسبة المكسب قد ايه اصلا ؟ ؟
يعنى لو معاك 1000 دولار . تقدر تضاعفهم فى خلال شهر واحد بس لو انت قدرت تشتغل صح . وفى نفس الوقت تقدر تخسرهم كلهم لو معرفتش تشتغل اصلا .
من الاخر تقدر تكسب ملايين فى شهور قليله لو انت بتعرف تشتغل صح
طيب الارقام دى كلها والفلوس دى كلها موضوع بالحجم الفظيع ده مش منتشر فى مصر ليه ؟ ؟ ؟
بكل بساطة اول حاجه الى يسمعو عن الفوركس بس فى مصر فى حدود 200 ألف واحد
والى بيعرفو يشتغلو فوركس فى مصر بجد يادوب يتعدو على الصوابع اصلا .
لأن تعليم الفوركس باحترافيه وبكفائة عالية فى مصر دلوقتى مش موجود فى اى حته .
والسبب الرئيسى فى عدم انتشار الفوركس فى مصر هو ان البنوك بالكامل هتضر .
لأن الناس بعد كده مش محتاجه تحط فلوسها فى البنك . لاء ده ممكن تشغلها فى الفوركس وتكسب اضعاف اضعاف اضعاف الى هتاخده من البنوك .
وعلشان كده مفيش شركة فوركس واحده فى مصر . كل الى موجودين فى القاهرة واسكندرية مجرد وكلاء لشركات فوركس اجنبية اوروبية .
بس خلى بالك . انت لو مش بتعرف تشتغل فى الفوركس صح هتخسر وهتخسر كتير كمان .
لأن فى عمليات نصب كتير بتحصل فى مصر بالزات بسبب عدم معرفة الناس بالفوركس المعرفة الكاملة الى تخليهم يشتغلو ويكسبو منه كمان .
وعلشان مطولش عليكو كتير .
واحنا بنجهز للمشروع ده قولنا لازم نتأكد من حاجة مهمه جدا جدا جدا .
هــل الــفــوركـــس حــــــلال ولا حـــــرام ؟ ؟
وعملنا سيرش كتير وسألنا وكانت فى فتوى من دار الافتاء ان الفوركس حلال .
وده لينك اكتر من فتوى بتأكد انه حلال :
http://forum.arabictrader.com/t27559.html
-----
نبدأ بقى فى ألية تنفيذ المشروع بالكامل كده
وايه الى هيحصل بالظبط ؟ ؟
1 . كورس متكامل لتعليم الفوركس باحترافية لمدة 3 اسابيع .
3 محاضرات فى الاسبوع . لمدة 3 ساعات فى المحاضرة الواحدة .
2 . تدريب كامل لمدة 3 شهور بعد الكورس ومتابعة كاملة طول فترة التدريب عن طريق النت . " يعنى من الاخر لو انت طالب لسه التدريب
مش هيعطلك هو بيبقى كام ساعه على النت بس مش اكتر وانت اصلا كده كده بتقعد على النت "
3 . وظيفة على حسب كفائتك فى التدريب :
أ . لو انت اثبت كفائة فى التدريب. هتبدأ تدير حساب شخصى ليك بمعنى انك هتدفع مبلغ معين من الفلوس كبير او صغير مش هتفرق . وتبدأ تشتغل فى الفوركس على طول وبما انك متدرب كويس 3 شهور يبقى هتقدر تحقق ارباح اكتر مما انت تتخيل بأذن الله .
ب . لو انت اثبت كفائة فى التدريب بس مش مأهل نفسيا للشغل . ساعتها بتسلم حسابك لأى شخص كفأ وانت بتبدأ تتابع العمليات وتنفذ التوصيات بس مش اكتر .
جـ . لو انت فشلت طول فترة التدريب . تقدر تجيب عملاء فى الفوركس وتقنعهم بمعرفتك طول فترة التدريب والكورس وتاخد نسبة على شغلك ونسبة عالية كمان .
د . لو انت فشلت فى الشغل كله بكل المقاييس . تقدر تتجه لمجال تدريب الفوركس مع العلم ان مدربين الفوركس فى مصر مش كتير اوى زى اى مجال تانى .
جـ . تقدر تشتغل فى مجال برمجة مؤشرات الفوركس .
ص . تقدر تقدم فى اى بنك من البنوك الى بتشتغل فى الفوركس فى المقر الرئيسى فى مصر . ولو اثبت كفائتك مش هيسيبوك لأن الى زيك مش كتير
و . بــس كده معتقدش انك هتفشل اكتر من كده وفى كل الوظائف دى يعنى .. .. ..
الاهم فى الموضوع ده كله بقى هو مين الى هيدربك اصلا ؟
لأن التدريب ده اهم حاجه فى الموضوع كله ولو اتدربت واتعلمت فوركس صح هتقدر تكسب وهتكسب كتير كمان ان شاء الله .
الى هيعلمك استاذ : تـــامـــر الــجـــنــــدى .
ودى بعض الخبرات بتاعته فى مجال الفوركس .
كان يعمل وكيل لشركات فوركس عالمية فى مصر زى :
Boston merchant , 3 years , – Windsor , 2 years , - falcon , 2 years ,
ويعمل حاليا وكيل لشركات فوركس عالمية وهى :
Fx solution , fxcm , wwm
ده غير خبرتة الكبيرة فى مجال التدريب .
وكده احناا اعلنا جزء مهم من مشروع حلم المليون .
والى جاى الجزء الاهم بقى .
التدريب على الفوركس باحترافية كده وانه يعلمك ازاى تشتغل وتدرب فى الفوركس مش موجود بشكل كبير غير فى القاهرة واسكندرية بس .
وبيبقى تكلفته فى حدود 1200 جنيه على الاقل .
بس احنا بما اننا اول مرة نعلن عن الفوركس . هنعمل اول تدريب فيه لأول عدد معين فقـط بسعر عمرك ما هتلاقيه فى اى مكان اساسا . وهى دى المفاجأة بقى .
ســعــر الـكـورس شـامـل كـل حـاجـه بــ 420 جـنـيـة فقـــــط .
يعنى خصم 65 % من قيمة الكورس .
من الاخر يا تلحق يا متلحقش .
والحجز هيبدأ من اول بكرة الساعة 10 الصبح لغاية الساعة 7 بليل ان شاء الله فى مقر شركة Crazy Idea Company
وده العنوان : وانت طالع من بوابه جيهان . ورايح على القرية الاوليمبيه . تالت عماره جمب مطعم تشيك , الدور الاول علوى .
خلو بالكو يا شباب زى ما قولنا ان الحجز بالاولوية . يعنى ااحنا عاوزين عدد معين . لو اكتمل العدد الحجز هيتقفل ان شاء الله . .
واجمل حاجه فى المشروع كله . ان اى حد ممكن يشترك فى المشروع . سواء طالب او خريج او من اى كلية تانية او حتى ناس كبيرة بس عاوزين يتعلمو فوركس صح .
من الاخر المشروع ده للناس كلها مش مقتصر على حد يعنى .
وكمان ان شغل الفوركس كله بيبقى عن طريق النت . يعنى انت تقدر تشتغل اى حاجه مع الفوركس ومش هياخد وقتك ولا هيعطلك عن دراستك . . . .
وبكده يبقى احنا حققنا المعادلة المستحيلة . وهى :
كورس + تدريب + وظيفة + فلوس كتير ان شاء الله بعد ما تتعلم صح .
ودلوقتى عارف ان عندكم اساله كتيره جدا جدا اسائلو وانا هجاوب بأذن الله :)
واعتقد ان دلوقتى بس فهمتو قصدى ايه لما قولتلكم :
ليه عاوز تبقى محاسب فى بنك لما ممكن تبقى صاحب البنك :)
و مستنى رئيكم فى المشروع بالكامل ان شاء الله .