Northbound with Marwa Gabr

Northbound with Marwa Gabr تايه؟ تعال نكتشف خريطتك سوا 🧭
لايف كوتش | هوية + مشاعر + تفاهم
لجيل عايز يفهم... وأهل عايزة تقرب

*الاستغفار الحقيقى مش دموع وخلاص.*الاستغفار الحقيقى إنك تقف قدام نفسك وتقول:  "أيوه... أنا غلطت. أنا شايف ذنبي. ومش هكمل...
27/05/2026

*الاستغفار الحقيقى مش دموع وخلاص.*

الاستغفار الحقيقى إنك تقف قدام نفسك وتقول:
"أيوه... أنا غلطت. أنا شايف ذنبي. ومش هكمل فيه."

ربنا مش عايزك تعيش جلّاد لنفسك.
ربنا عايزك ترجعله. تعترف. تنوي تصلح. وتكمل طريقك وانت أنضف وأهدى.

( جلد الذات )
ده أكبر فخ الشيطان بينصبهولك.
يخليك تفضل تأنب في نفسك لحد ما تصدق إنك متستاهلش الرحمة.
فتكره نفسك، فتقف مكانك، فتبعد أكتر.

طب ليه؟
ما اللي بينك وبين ربنا اسمه "توبة"... مش "تعذيب".

اعترف. سامح نفسك. وابدأ من جديد.
ده اللي ربنا بيفرح بيه.
مش إنك تفضل واقف تعاقب في قلبك على حاجة خلاص حصلت.

ارجع لربنا، وهو هيرجعك لنفسك.

25/05/2026
25/05/2026

أصعب حرب هتخوضها في حياتك... مش مع الناس.
دي هتكون مع نفسك.

(مرحلة التصالح مع النفس) دي مش رفاهية. دي لحظة بتقف فيها قدام المراية وتقول:
"خلاص. كفاية جلد. كفاية لوم. كفاية إني أعيش سجّان لنفسي على غلطة فاتت."

التصالح مش معناه إنك نسيت أخطاءك.
معناه إنك بقيت شجاع كفاية إنك تقول: "أنا غلطت، بس أنا مش الغلطة."
وتسامح نفسك... وتبتسم وأنت بتشتغل عليها من جديد. بهدوء. من غير صوت عالي جواك.

هنا بس هتفهم إن الطريق بيبدأ لما تختار:
- تقرب من اللي شبهك، اللي بيطمنك مش بيستنزفك.
- تحتضن الحاجة اللي بتضحك قلبك، وتسيب اللي بتوجعه حتى لو كانت عادة أو شخص.
- تبقى إنت اليد اللي تطبطب عليك، قبل ما تستنى حد يجي يطبطب.

ولما تعمل كده...
هتلاقي إن ربنا اللي بتدور عليه برّه، كان ساكن جواك من الأول.
بس مكنتش سامع صوته من زحمة العتاب.

ابدأ من النهاردة.
مش لازم تبقى شخص جديد. كفاية تبقى نسخة أهدى، أصدق، وألطف مع نفسها.

أنت تستاهل السلام ده.
ومش محتاج إذن من حد عشان تديه لنفسك.

-

*بطل تستنى "برافو".*مين اللي هيديك قيمة أكبر من اللي خلقك خليفة له في الأرض؟  مين اللي تقييمه هيعدّل مزاجك أكتر من اللي ...
22/05/2026

*بطل تستنى "برافو".*

مين اللي هيديك قيمة أكبر من اللي خلقك خليفة له في الأرض؟
مين اللي تقييمه هيعدّل مزاجك أكتر من اللي قال عنك "لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم"؟

بتستنى بشر يسقفوا لك؟
طب ما اللي خلق البشر مزينك ومكرمك ومحملك أمانة هو نفسه اللي معاك دلوقتي.

*أنت مش محتاج تصفيق عشان تتحرك.*
أنت محتاج تصدق اللي ربنا قاله عنك.

قوتك مش هتيجي من لايك، ولا كومنت، ولا كلمة شكر متأخرة.
قوتك بتيجي من حاجتين بس:
*من حول الله اللي شايلك، ومن يقينك بنفسك اللي ربنا كرّمها.*

اللي مستني إذن من الناس عشان يبدأ… هيموت مستني.
واللي فاهم قيمته عند ربنا… هيبدأ حتى لو الدنيا كلها ساكتة.

قوم.
أنت مش مشروع صغير محتاج موافقة.
أنت خليفة.
والخليفة بيتحرك بإذن ربه، مش بإذن الجمهور.

🔥

21/05/2026

مفيش حاجة اسمها "ضيعت عمري".
دي أكبر كدبة بتقولها لنفسك عشان تريح ضميرك وتكمل واقف مكانك.

الحقيقة؟
الوقت اللي فات مش ضاع... هو علّمك.
وجعك مش خسارة... هو اللي صحّى وعيك.
غلطك مش نهايتك... هو اللي دلّك على الطريق اللي متمشيش فيه تاني.

*أنت تقدر تبدأ من جديد. في أي لحظة. بوعي جديد.*

اللي كان امبارح انت غير اللي واقف دلوقتي.
نفسك اتغيرت، فهمت، اتكسرت واتجبرت، فبقيت أنضج، أهدى، أصدق.

فبطل تحاسب نسخة قديمة منك على حاجة حصلت.
بطل تدفن نفسك تحت جملة "كان زمان".

البداية مش مرتبطة بسن، ولا بفرصة، ولا بظروف مثالية.
البداية مرتبطة بقرار:
*"أنا هقوم دلوقتي، باللي أنا فيه، وبالوعي اللي وصلتله".*

مفيش متأخر.
المتأخر الوحيد هو اللي فضّل يفضل واقف يحسب اللي ضاع، بدل ما يبدأ يبني اللي جاي.

قوم.
الصفحة فاضية. ولسه فيك نفس.
اكتب عليها حاجة تستاهل.

🔥

الدنيا بقت زحمة أوي… وكل واحد ماسك ميكروفون.نصايح، آراء، فتاوى ، تحليلات، نظريات… كله بيصرخ مع بعضه.  ولما كله يتكلم، صو...
21/05/2026

الدنيا بقت زحمة أوي… وكل واحد ماسك ميكروفون.

نصايح، آراء، فتاوى ، تحليلات، نظريات… كله بيصرخ مع بعضه.
ولما كله يتكلم، صوت الحق نفسه بيبقى تايه.

الحقيقة؟
*مفيش عقل هيعرف يفلتر الزحمة دي لوحده.*

ممكن تقرأ 100 بوست وتطلع متلخبط أكتر من الأول.
وممكن تسمع 10 آراء عكس بعض وتحس إنك واقف في النص مش عارف تتحرك.

يبقى الحل فين؟

الحل إنك تروح للي أصلاً علم آدم الأسماء كلها.
تقولها بقلبك: (يارب، علّمني. ورّيني الحق حق وارزقني اتباعه.)

لما تطلب الفهم منه هو…
السوشيال ميديا تهدى، والأصوات تتباعد، والصوت اللي جواك يبان.

هو اللي بيزرع اليقين في قلب اتلخبط.
وهو اللي بيكفيك عن ألف رأي متناقض.

بطل تدور على الإجابة في الزحمة.
روح لمصدرها.

🤍

20/05/2026

الحلم اللي مقلقك ده مش تهيؤات.
دي رسالة مباشرة من ربنا: "أنا شايفك أهل ليها".

هو أرحم من إنه يعذبك بحاجة مش في إيدك.
هو كريم لدرجة إنه بيجهزك قبل ما يديك.

فوق لنفسك...
اللي زرع الحلم، سايب النور جواك، وواقف معاك.

ناقص إيه تاني عشان تبدأ؟

كل طفل جواه صندوق أسود.فيه أحلامه، مخاوفه، وغلطاته اللي مش قادر يقولها.لو فتحه معاك وخاف... هيقفله للأبد ويفتحه مع حد تا...
17/05/2026

كل طفل جواه صندوق أسود.
فيه أحلامه، مخاوفه، وغلطاته اللي مش قادر يقولها.

لو فتحه معاك وخاف... هيقفله للأبد ويفتحه مع حد تاني.
لو فتحه ولقاكِ سامعه، حاضنه، بتقوله "أنا معاك"...

هيتعلم يفتح قلبه لنفسه الأول.
وهيكبر شخص متصالح، مش خايف من نفسه.

الموضوع كله في رد فعلك على "أنا غلطت" 🤍

انت مش بتربي ابنك...انت بتكتب ذكرياته.حياتهم ليها طريق مرسوم من ربنا.دورك مش تمشيهم فيه بالعافية...دورك تكون الاستراحة ا...
12/05/2026

انت مش بتربي ابنك...
انت بتكتب ذكرياته.

حياتهم ليها طريق مرسوم من ربنا.
دورك مش تمشيهم فيه بالعافية...
دورك تكون الاستراحة الحلوة في الطريق.

خليك الذكرى اللي يبتسم لما يفتكرها 🤍
مش اللي يتنهد.

Address

New
Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Northbound with Marwa Gabr posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Northbound with Marwa Gabr:

Share

Category