27/05/2026
*الاستغفار الحقيقى مش دموع وخلاص.*
الاستغفار الحقيقى إنك تقف قدام نفسك وتقول:
"أيوه... أنا غلطت. أنا شايف ذنبي. ومش هكمل فيه."
ربنا مش عايزك تعيش جلّاد لنفسك.
ربنا عايزك ترجعله. تعترف. تنوي تصلح. وتكمل طريقك وانت أنضف وأهدى.
( جلد الذات )
ده أكبر فخ الشيطان بينصبهولك.
يخليك تفضل تأنب في نفسك لحد ما تصدق إنك متستاهلش الرحمة.
فتكره نفسك، فتقف مكانك، فتبعد أكتر.
طب ليه؟
ما اللي بينك وبين ربنا اسمه "توبة"... مش "تعذيب".
اعترف. سامح نفسك. وابدأ من جديد.
ده اللي ربنا بيفرح بيه.
مش إنك تفضل واقف تعاقب في قلبك على حاجة خلاص حصلت.
ارجع لربنا، وهو هيرجعك لنفسك.