Hatem Elmalah -The natty

Hatem Elmalah -The natty متخصص تغذية صحية ومدرب لياقة بدنية معتمد

أكبر غلطة بتحصل على المشاية كل يوم في الجيمترفع الـ Incline على 12، ماسك المقابض بإيديك الاتنين، والشاشة كاتبة 500 كالور...
04/06/2026

أكبر غلطة بتحصل على المشاية كل يوم في الجيم

ترفع الـ Incline على 12، ماسك المقابض بإيديك الاتنين، والشاشة كاتبة 500 كالوري؟!

للأسف الرقم ده أكبر من الحقيقة.

لما تمسك المقابض وتسند عليها جزء من وزن جسمك بيتنقل للمشاية بدل ما عضلات رجلك والجذع تشيله بالكامل.

المجهود الميكانيكي المطلوب من جسمك بيقل، ومعدل استهلاك الطاقة الفعلي بيبقى أقل مقارنة بالمشي بنفس السرعة والميل من غير ماتمسك المقبض.

المشكلة إن المشاية بتحسب السعرات من الوزن والسرعة والميل، لكنها ما تعرفش إذا كنت ماشي بحرية ولا متشعلق في المقابض. عشان كده الرقم المعروض بيبالغ في تقدير الحرق عند بعض الناس.

كمان تثبيت الإيدين بيغيّر نمط المشي الطبيعي، ويقلل مشاركة عضلات مسؤولة عن التوازن وتثبيت الجذع، فالحركة تبقى أسهل مما يفترضه الجهاز.

✅ القاعدة البسيطة:لو محتاج تمسك المقابض باستمرار عشان تعرف تكمل، فغالبًا السرعة أو الميل أعلى من مستواك الحالي.

انزل درجة أو درجتين في الميل، أو قلل السرعة، وامشِ بوضع طبيعي قدر الإمكان.

200 كالوري بمجهود حقيقي أفضل من 500 كالوري على الشاشة وجسمك شغال بنصف المطلوب.

شير وفيد غيرك🌹

📩 للاشتراك في المتابعة الاونلاين ابعتلي رسالة

انت بتحسب اكلك صح؟في ناس بتتلغبط لما بتيجي تحسب احتياجها من الماكروز ( احتياج جسمك من الكاربوهيدرات-دهون - بروتين)لو حد ...
04/06/2026

انت بتحسب اكلك صح؟

في ناس بتتلغبط لما بتيجي تحسب احتياجها من الماكروز ( احتياج جسمك من الكاربوهيدرات-دهون - بروتين)

لو حد محتاج ١٥٠ جرام كاربوهيدرات يومياً مثلاً، بيفتكر ان ١٥٠ جرام ارز كدة كاربوهيدرات يوم،

لا ال ١٠٠ جرام ارز فيها ٢٨ جرام كارب يعني بقايلك حوالي ١٣٠ جرام من ال ١٥٠👌

البروتين لو احتياجك مثلاً ٢٠٠ جرام يومياً ياخد ٢٠٠ جرام صدر دجاج،

انت لو الصدر بانيه لحم صافي ٢٠٠ جرام ال ١٠٠ جرام فيه ٣٠ جرام بروتين ، يعني انت اخذت فقط ٦٠ جرام بروتين من ال٢٠٠ اليومية

وهكذا، علشان لو دي حسبتك ومش شايف نتيجة فعلشان كدة الحسبة غلط وبتاخد اقل من احتياجاتك

📩 لو عايز نظام يناسبك ويناسب هدفك، ابعتلي " تفاصيل" في رسالة وهرد عليك بتفاصيل المتابعة

ازاي وجود الملوخية والبامية في نظامك ممكن يفيد سكر الدم أكتر من أكلات تانية فيها ألياف أكتر؟ 🤔مش كل الألياف في الجسم بتش...
03/06/2026

ازاي وجود الملوخية والبامية في نظامك ممكن يفيد سكر الدم أكتر من أكلات تانية فيها ألياف أكتر؟ 🤔

مش كل الألياف في الجسم بتشتغل بنفس الطريقة في نوع اسمه الألياف اللزجة، ولما يختلط بالمياه داخل المعدة والأمعاء بيكوّن مادة شبه الجِل.

الجِل ده بيعمل حاجة مهمة جدًا:✅ يبطّأ خروج الأكل من المعدة
✅ يبطّأ وصول الإنزيمات للنشويات
✅ يبطّأ امتصاص الجلوكوز من الأمعاء

فالنتيجة إن سكر الدم بعد الوجبة بيطلع بشكل أهدى وأقل حدة مقارنة بنفس الوجبة من غير الألياف دي.
عشان كده العلماء لقوا إن لزوجة الألياف نفسها من أهم الأسباب اللي بتخلي بعض الأطعمة تساعد على التحكم في سكر الدم أكثر من غيرها.

ومن أشهر مصادر الألياف اللزجة:

🥬 الملوخية
🥬 البامية
🌱 بذور الشيا
🌱 بذور الكتان المطحونة
🌱 السيليوم (Psyllium)
كمان الشوفان والشعير

وده يفسر ليه مش كل الأطعمة اللي مكتوب عليها غنية بالألياف بتدي نفس التأثير على الشبع وسكر الدم.

المهم مش بس كمية الألياف المهم نوع الألياف وقدرتها على تكوين مادة الجِل داخل الجهاز الهضمي.

شير وفيد غيرك🌺

📫 للاشتراك في المتابعة الاونلاين ابعتلي رسالة

👇🏻حاجات ليها تأثير علي ثبات وزنك او بطيء نزولك في الوزن:1- بتاكل فاكهة بأي كمية اعتقادً إن طالما الفاكهة صحية ومسموحة لك...
03/06/2026

👇🏻حاجات ليها تأثير علي ثبات وزنك او بطيء نزولك في الوزن:

1- بتاكل فاكهة بأي كمية اعتقادً إن طالما الفاكهة صحية ومسموحة لك الحق انك تاكل بعشوائية😀

الفاكهة فيها سعرات وكاربوهيدرات زيها زي أي اكل ولازم تتحسب وتكون داخل إطار سعراتك في اليوم

2-بتستخدم الدهون الصحية ، بس بصورة عشوائية زي زيت الزيتون او الزبدة اعتقاداً طالما إنه مفيد إذن اقدر استخدم زي م انا عايز ..ال معلقة ممكن توصل ١٢٠-١٣٠ كالوري

3-بتمنع السكر والدقيق بصورة مباشرة

لكن (بتنسي تشوف مكونات الحاجة اللي بيكون فيها سكر ودقيق)🤧

4- بتاكل بروتين بصورة مبالغ فيها اعتقادً إنها بتشبع وبتبني عضلات طيبة ومش هتزودك في الوزن🤣

ليها سعرات علي فكرة والفائض لدهون زي الكاربوهيدرات والدهون👌

5-بتاكل سلطة خضراء فيها بنجر (شمندر) بشكل كبير والبنجر فيه 10 جرام كاربوهيدرات لكل 100 جرام منها 7 جرام سكريات وجزر وفيه كارب وبصل وفيه كارب بكميات مفتوحة ومع كل وجبة🙆🏻‍♂️

باختصار، حساب كل حاجة بتاكلها اقرب طريق لمنع الاحباط وبطيء النتائج🌹

📩 للاشتراك في المتابعة الاونلاين ابعتلي رسالة هساعدك تغير شكل جسمك

لو الدايت فيه الحاجات دي، اعرف انه هيضرك مش هينفعك:١- ممنوع الأرز ومسموح بالخبز العادي٢- مانع الفاكهة ومسموح بالسكر ٣- م...
02/06/2026

لو الدايت فيه الحاجات دي، اعرف انه هيضرك مش هينفعك:

١- ممنوع الأرز ومسموح بالخبز العادي

٢- مانع الفاكهة ومسموح بالسكر

٣- منع الدهون بشكل كامل

٤- منع الحليب او مسموح فقط خالي الدسم

٥- تعليمات بكارديو بس والتحذير من تمارين المقاومة في الچيم

طيب ليه؟

- الارز مش مضر، لو تم طهيه بطريقة صحية وبكميات مناسبة لاحتياجات جسمك، إنما الدقيق الأبيض والسكر سم بيدخل جسمك

- الفاكهة فيها عناصر غذائية معادن وفيتامينات ضرورية لجسمك وأعضائه وعملياته الحيوية

- الدهون لازم علشان ميحصلش خلل في مستويات هرمونات البناء في جسمك وبالتالي خلل في كل العمليات الحيوية ومنها الإيض ، المهم تكون دهون صحية من مصادر طبيعية وبكميات قليلة محسوبة

- الحليب غني عن التعريف بفوائده ، حتي كامل الدسم منه دهونه صحية

وأخيراً، كارديو بس من غير تمارين مقاومة بأوزان جسمك مترهل ومنظر غير مقبول وأثاره ونتائجه فيما بعد نفسياً مُتعبة

📩 هساعدك تغير شكل جسمك، للاشتراك والتفاصيل ابعتلي رسالة

فخ الأفوكادو الصحي من محل العصير😄ده طبيعي يا كابتن أفوكادو باللبن بالعسل والمكسرات🤫يعني تقريبًا أفوكادو 200-300 كالوري ح...
02/06/2026

فخ الأفوكادو الصحي من محل العصير😄
ده طبيعي يا كابتن أفوكادو باللبن بالعسل والمكسرات🤫

يعني تقريبًا أفوكادو 200-300 كالوري حسب الحجم
لبن كامل الدسم 140–180 كالوري حسب الكمية
عسل اللي هو مغشوش وعبارة عن سكر 120–130 كالوري
مكسرات 120–180 كالوري
الإجمالي غالبًا650–800+ كالوري😁😁😁😁

ولو في كميات زادت من دي ممكن الرقم يزيد أكثر.👈👉🏿

المشكلة مش إن الأفوكادو بيزوّد الوزن المشكلة إنك جمعت في كوب واحد: دهون + سكر + لبن + مكسرات
فطلعت بمشروب سعراته قد وجبة كاملة او وجبتين و السعرات السائلة بتشبع أقل بكتير من السعرات المأكولة

الأفوكادو صحي ✅
المكسرات صحية ✅
اللبن مفيد ✅
العسل الطبيعي مش مضروب عادي بكميات معتدلة ✅
لكن كل ده في كوب العصير الصحي يحتوي على سعرات أكثر مما تتوقع وانت عايز تخس المفروض

وقيس علي كدة العصائر والرضعات التانية عند بتوع العصير

📫 للاشتراك في المتابعة الاونلاين ابعتلي رسالة

أول فترة في الجيم هي أسرع فترة نمو عضلي في حياتك كلها.وده ليه اسم علمي: Newbie Gains💪يعني المكاسب السريعة للمبتدئين.في أ...
01/06/2026

أول فترة في الجيم هي أسرع فترة نمو عضلي في حياتك كلها.

وده ليه اسم علمي: Newbie Gains💪
يعني المكاسب السريعة للمبتدئين.

في أول أسابيع من تمرين المقاومة، جسمك بيكون كأنه لقى لغة جديدة بيتعلمها لأول مرة.

-الجهاز العصبي بيتعلم يشغّل ألياف عضلية أكتر.
- التناسق بين العضلات بيتحسن.
- القوه بتزيد بسرعة كبيرة.
- تصنيع البروتين العضلي بعد التمرين بيكون مرتفع جدًا مقارنة بشخص متمرس.

عشان كده المبتدئ يقدر يبني عضلات ويزيد قوة بمعدل أسرع بكتير من شخص بقاله سنين بيتمرن.

جزء من التغيير السريع اللي بتشوفه في المراية مش عضلات جديدة بالكامل.

أول ما تبدأ تتمرن العضلات بتخزن جليكوجين أكتر.
وكل جرام جليكوجين بيحتفظ بكمية مياه معاه فحجم العضلة بيزيد وبتبان ممتلئة ومشدودة أكتر.

يعني جزء من الضخامة السريعة في البداية بيكون من زيادة مخزون الطاقة والمياه داخل العضلة، مش ألياف عضلية جديدة بس.

وده سبب إن ناس كتير تفتكر إنها زادت 4 أو 5 كيلو عضل في شهر😀

بناء العضلات الحقيقي عملية أبطأ من كده بكتير.

طيب ليه النمو بيبطأ بعد كده؟

لأن جسمك بيتأقلم.

التمرين اللي كان بيعتبره صدمة قوية في أول شهر، بعد سنة بقى حاجة عادية.

عشان كده كل ما خبرتك تزيد، بناء العضلات بيحتاج أحمال أعلى.
تنظيم أدق للأكل.
نوم أفضل وتخطيط أذكى للتدريب.

كل ما اقتربت من إمكانياتك العضلية الحقيقية، كل ما المكاسب أصبحت أبطأ وأصعب.

وده طبيعي جدًا كمل وبلاش تحس باحباط 🙏🏻🌹

📩 للاشتراك في المتابعة الاونلاين ابعتلي رسالة

إزاي نفس الأكل يرفع السكر عند شخص والتاني لا؟🤔لو أنت قابلت كلام زي انا باكل مكرونة عادي وعيش وبخس وبعدين تلاقي حد تاني ب...
01/06/2026

إزاي نفس الأكل يرفع السكر عند شخص والتاني لا؟🤔

لو أنت قابلت كلام زي انا باكل مكرونة عادي وعيش وبخس وبعدين تلاقي حد تاني بياكله بيثبت او بيزي فده مش تناقض.

في أبحاث على قياسات سكر بعد الأكل (Post-meal glucose) لناس كتير لقوا إن استجابة السكر لنفس الأكل بتختلف جدًا من شخص للتاني حتى لو الأكلة واحدة حرفياً

وده اللي فتح باب التغذية المخصصة (Personalized nutrition) بدل نظام واحد يمشي على الكل

ليه ده بيحصل؟👇🏻

1) حساسية الإنسولين ووظيفة البنكرياس

لو عندك مقاومة إنسولين أعلى أو البنكرياس أبطأ شوية، نفس كمية الكارب هتعمل قمة سكر أعلى وأطول
وفي دراسات بتربط اختلاف شكل منحنى السكر بحالة التمثيل الغذائي زي مقاومة الإنسولين.

2) الميكروبيوم (بكتيريا الأمعاء)

بكتيريا أمعاء شخص A بتتعامل مع نفس الكارب غير شخص B في تخمير الألياف وإنتاج أحماض دهنية قصيرة السلسلة
تأثيرها على الامتصاص والالتهاب الخفيف
وده اتشاف بوضوح في دراسات كبيرة بتقيس سكر بعد الوجبات وتربطه بخصائص الميكروبيوم.

3) سرعة تفريغ المعدة وتصميم الوجبة

نفس الكارب لو اتاكل مع دهون/ألياف/بروتين الامتصاص أبطأ قفزة سكر أقل
وده مرتبط بتفريغ المعدة ودخـول الجلوكوز للدم على مراحل.

4) اللي حصل قبل الأكلة بساعات

النوم، الحركة، والوجبة اللي قبلها ممكن يغيروا استجابة ساعتين بعد الأكل بشكل فردي.

ف الاستجابة الفردية مش معناها إن العلم متناقض او مالوش لازمة 👌

📩 للاشتراك في المتابعة الاونلاين ابعتلي رسالة

مش كل مرة نفسك في سكر يبقى سكر الدم عندك منخفض.😄اوقات كتير اللي بيطلب الحلو مش الجسم اللي هو نظام المكافأة في المخ وده س...
31/05/2026

مش كل مرة نفسك في سكر يبقى سكر الدم عندك منخفض.😄

اوقات كتير اللي بيطلب الحلو مش الجسم اللي هو نظام المكافأة في المخ وده سبب مهم يخلي بعض الناس تاكل بعد الشبع رغم إن احتياجاتها من الطاقة متغطية بالفعل.

في فرق كبير بين👇
1️⃣ الجسم محتاج طاقة فعلًا
وده بيحصل لما مستوى الجلوكوز ينخفض بشكل ملحوظ أو بعد ساعات طويلة من عدم الأكل عند بعض الأشخاص.
ساعتها ممكن تحس بـرعشة او دوخه عرق خفقان ضعف تركيز
وهنا غالبًا أي مصدر كربوهيدرات سريع هيحسن الأعراض، مش لازم شوكولاتة أو نوع معين من الحلويات.

2️⃣ المخ طالب مكافأة
وده الأكثر شيوعًا عند أغلب الناستكون لسه مخلص أكلك وشبعان.. لكن فجأة نفسك في:
شوكولاتة آيس كريم حلويات مشروب سكري
هنا المشكلة مش نقص طاقة المشكلة إن الأطعمة عالية الاستساغة (خصوصًا اللي بتجمع بين السكر والدهون) بتنشط دوائر المكافأة في المخ بقوة، فتخلق رغبة في الأكل حتى لو احتياجاتك من الطاقة متغطية بالفعل.
عشان كده تلاقي شبعان ومش قادر تاكل صدور فراخ زيادة
لكن عندك مكان للحلو عادي جدًا 😅

الجوع الحقيقي هدفه الحصول على الطاقة أي وجبة مناسبة غالبًا تقلله.

أما الرغبة الناتجة عن المكافأة فغالبًا بتكون موجهة لنوع معين من الاكل، ومش بتختفي بنفس السهولة مع الأكل العادي.

📫 للاشتراك في المتابعة الأونلاين ابعتلي رسالة

انا حجم معدتي كبر من الاكل🙆🏻‍♂️من أشهر المقولات في الدايت أنا معدتي اتمددت عشان كده باكل كتير😅طيب المعدة عضو مرن، بتتمدّ...
31/05/2026

انا حجم معدتي كبر من الاكل🙆🏻‍♂️

من أشهر المقولات في الدايت أنا معدتي اتمددت عشان كده باكل كتير😅

طيب المعدة عضو مرن، بتتمدّد مع الأكل فعلاً بس بترجع تاني

اللي بيحصل مع كتر الأكل غالبًا مش زيادة حجم ثابت
لكن تغيير في إحساس الشبع

المعدة بتتمدّد… ده الطبيعي
المعدة عندها قدرة اسمها التكيّف/الاستيعاب (Accommodation):

أول ما الأكل يدخل، جدار المعدة يرخي نفسه علشان يشيل حجم أكبر من غير ما الضغط يعلى بسرعة ودي ميزة فسيولوجية مش عيب.
وبعد ما المعدة تفضى الحجم بيرجع قريب من الطبيعي.

طيب ليه بتحس إن معدتك كبرت؟👇🏻

لأن الشبع مش مساحة وبس. الشبع بيطلع من 3 إشارات كبار:

أ) شدّ وتمدد + ضغط داخل المعدة

المخ مش بيقيس المعدة اتملت بالمتر… بيقيس ضغط وإشارات عصبية

ب) هرمونات الشبع من الأمعاء
بعد ما الأكل يوصل للأمعاء، يطلع هرمونات/إشارات تساعدك توقف أكل.

ج) نظام المكافأة في المخ

الأكل عالي الاستساغة (سكر+دهون+ملح+قوام مقرمش/كريمي) يقدر يغلب إشارات الشبع عند ناس كتير.

لما تتعود على وجبات ضخمة أو أكل فائق الاستساغة… ممكن تحتاج حجم أكبر علشان تحس بنفس قفلة الشهية اللي كانت بتحصل زمان.

ده اسمه ببساطة انخفاض حساسية الشبع
مش معدة كبرت للأبد

هو في حاجة اسمها تمدّد دائم؟

نادرًا وبشكل محدود، وفي سياقات معينة (مش قاعدة عامة):

أنماط أكل بنهم متكرر لفترات طويلة ممكن تغيّر تحمّل الامتلاء وإحساس الشبع.

مشاكل حركية/عصبية في المعدة (ده طبي).

بعد عمليات السمنة: ممكن يحصل تكيف مع الوقت، لكنه مش الأسطورة بتاعة رجعت زي الأول

✅ لكن في الشخص العادي كتر الأكل لوحده عادةً ما يعملش معدة أكبر دائماً

يعني ممكن نفس الشخص يأكل طبقين النهاردة، وبعد فترة من تنظيم الأكل يرجع يشبع من اقل من طبق واحد من غير ما يعمل أي عملية… لأن الإشارات اتظبطت

عايز تعرف ازاي ترجع تعمل reset لاشارات الشبع؟ هنزل بوست تاني يشرح ده باذن الله🙏🏻🌹

📩 للاشتراك في المتابعة الاونلاين ابعتلي رسالة

Address

Cairo

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Hatem Elmalah -The natty posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Hatem Elmalah -The natty:

Share