18/04/2026
فيه جملة بتقول :
Healing is about not letting those who hurt you find you where they left you .
التعافي هو إلا تسمح لمن تسببوا في إيذاءك ان يجدوك حيث تركوك.
. بالرغم من حماسية الجملة و انها بتتكلم عن فكرة ان الانسان ميفضلش مشلول و يكمل في حياته و يتقدم ، بس في وجهة نظري التعافي الحقيقي هو لما الانسان يستوعب اهم درس في حياته و هو انه بيعمل اي حاجة عشان نفسه و لنفسه ! .. ففكره ان الانسان يتقدم او يحسن مستوي حياته عشان يثبت حاجة لحد او ينقل رسالة لشخص ما انه قوي ، ده اكبر دليل انه لسه محبوس في ماضي ما مش قادر يتعافي منه ..
فالتعافي الحقيقي هو ان الانسان يتحرر من هوس الماضي .. انه يتخطي ذكريات بتاكل من طاقته و وقته .. انه يتصالح مع نفسه و ضعفاته .. انه يقدر يعيد ثقته بحقيقته و امكانياته بغض النظر عن نظرات او ادراكات الغير ... انه يبقي زي القطر ماشي بخطوات واضحة و واعي تماما هو عاوز يوصل لايه و عشان ايه ..
في النهاية فيه مقولة منسوبة لـ ألبير كامو بتقول :
هُناك أشخاصٌ يجِب ألّا نمنحهُم أكبَر مِن حجمِهمْ كيْ لا نخسر الكثِير مِن حجمِنا ..