01/06/2026
ليه بلاش توزن بعد العيد...
لأن الوزن بعد العيد غالباً لا يعكس الدهون الحقيقية اللي اكتسبتها، وبيكون متأثر بعوامل مؤقتة زاي
✅ زيادة الكربوهيدرات والحلويات → الجسم يخزن جليكوجين أكتر، وكل 1 جرام جليكوجين بيحتفظ بحوالي 3 جرام ماء.
✅ الأكل المالح (الفتة، اللحوم المتبلة، المخللات) → يسبب احتباس سوائل وارتفاع مؤقت في الوزن.
✅ زيادة كمية الاكل داخل الجهاز الهضمي → الميزان بيقيس كل اللي موجود جوا جسمك، مش الدهون فقط.
✅ تغير مواعيد النوم والنشاط → ممكن يؤثر على احتباس السوائل والوزن.
لو وزنت نفسك أول يوم بعد العيد وشفت زيادة 1-4 كجم، فغالبا معظمها مياه وجليكوجين وطعام داخل الجهاز الهضمي، وليس دهون
الأفضل:
ارجع لنظامك الغذائي الطبيعي.
اشرب مياه كفاية
التزم بالتمرين
استنى 3-7 أيام بعد كدا اوزن نفسك الصبح بعد دخول الحمام وقبل الأكل