14/12/2025
GLÆDELIG NYHED OM PADEL I KFUM
Kære KFUM-padelmedlemmer
Det er en stor glæde at kunne fortælle, at fremtiden for padel i KFUM nu er sikret.
Som mange af jer nok ved, klagede naboerne for to år siden over støj fra banerne. Vi har heldigvis igennem hele forløbet bevaret et godt forhold og en god dialog til dem.
Forløbet udløste imidlertid en officiel klage til Københavns Kommune og efterfølgende en omfattende artikelserie om padelbanerne i BT.
Under dette forløb erkendte kommunen, at det var forkert ikke at have gennemført tilstrækkelige støjundersøgelser – og at støjniveauet var for højt.
Kommunen bad derfor Byggeri København gennemføre en større undersøgelse af andre mulige placeringer af padelbanerne i Emdrupparkens Idrætsanlæg.
Det førte kort fortalt til en anbefaling af at etablere en padelhal med to baner op ad den vestlige side af tennishallen. Det ville løse støjproblemet og samtidig ikke karambolere med en for tæt placering på naboerne og åen.
På et møde i Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsbevilling den 11. december blev det så besluttet at bevilge medfinansiering til bygning af denne padelhal, herunder at anlægge minitennisbaner på de nuværende udendørs padelbaner.
Hvis du orker, kan du læse mere i dette sammenfattende papir fra kommunen.
https://www.kk.dk/sites/default/files/2025-11/2025-11-03%20Orientering%20om%20mulighed%20for%20flytning%20af%20padelbaner%20i%20Emdrupparkens%20Idr%C3%A6tsanl%C3%A6g.pdf
Kommunen betaler godt 5 mio. kr. til at finansiere det kommende projekt. Det gør kommunen i erkendelse af, at man i sin tid gav 100% procent grønt lys til, at vi kunne etablere de to nuværende padelbaner, som vi måtte gå i banken og låne en million kroner til. Til den nye hal lægger KFUM yderligere en halv million kroner som udtryk for vores velvilje til at få projektet igennem.
Hvad sker der nu?
Før, vi kan gå i gang med at bygge den nye padelhal, skal vi have en byggetilladelse. Det bør dog være en formalitet, fordi vi nu har fået en politisk godkendelse. Vi ved blot ikke endnu, hvornår vi kan starte byggeriet.
Når først byggeriet er i gang, forventer vi at kunne åbne padelhallen senest fire måneder efter.
Vi har fået kommunens tilladelse til at holde de nuværende padelbaner åbne længst muligt. Dog vil der blive en periode – formentligt tidligt forår – hvor de er lukkede, fordi de skal pilles ned og delvist genbruges i den nye padelhal.
Kontingentet for padelmedlemskab
Bestyrelsen og undertegnede har besluttet, at kontingentet for 2026 vil være uændret, og at timetaksterne også er uændrede.
Det dækker over, at året vil rumme en periode (forhåbentligt kortvarigt), hvor der ikke kan spilles padel, men at den nye hal samtidig markant vil øge muligheden for at spille padel fra tidlig morgen til sen aften hele året rundt.
Yderligere kommunikation
Vi vil naturligvis løbende kommunikere om byggeriet af den nye padelhal og andre relevante informationer, når vi ved mere.
I er også altid velkomne til at gribe fat i mig.
Mange gode padelhilsner
Og glædelig jul
Thomas Skouboe